Κάθε είδους μέσο χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από ανυποψίαστους καταναλωτές.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση καταναλώτριας, η οποία έλαβε ξαφνικά ηλεκτρονικό μήνυμα (email) από γνωστή εταιρία λογισμικού προστασίας υπολογιστών (υποτίθεται), με το οποίο την πληροφορούσε ότι χρέωσαν το λογαριασμό της με το ποσό των 659,99 δολαρίων Η.Π.Α., το οποίο αντιστοιχούσε σε ετήσια συνδρομή.
Η καταναλώτρια έλεγξε τον αποστολέα του μηνύματος, την υπογραφή του και την ασφάλεια του μηνύματος.
Από την έρευνα, συμπέρανε ότι επρόκειτο για απάτη και επικοινώνησε, αμέσως, με την τράπεζά της.
Η τράπεζα τη διαβεβαίωσε ότι δεν έχει γίνει καμιά χρέωση, ούτε στο λογαριασμό, ούτε στις κάρτες της και της ζήτησε να αποστείλει το συγκεκριμένο email, για περαιτέρω έλεγχο από την ασφάλεια της τράπεζας.
Λίγες μέρες αργότερα, η καταναλώτρια έλαβε email, από την τράπεζά της, με τη διαβεβαίωση ότι δεν έγινε κάποια χρέωση.
Συμβουλές
Από την πλευρά του, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) συνιστά στους καταναλωτές:
-Δεν απαντάμε σε άγνωστα emails, sms, ή κλήσεις, που μας ζητούν τα στοιχεία των λογαριασμών μας και τον καταχωρημένο αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου. Σε περίπτωση που έχουμε, ήδη, απαντήσει σε τέτοιου είδους κλήση, email, ή sms και έχουμε δώσει τα στοιχεία μας, επικοινωνούμε, αμέσως, με την τράπεζά μας και δε χρησιμοποιούμε το Internet Banking της τράπεζας, μέχρι να λάβουμε οδηγίες, από την τράπεζα όπου ανήκουμε.
-Αν κάποιος μας καλέσει, από άγνωστο αριθμό και ισχυρίζεται ότι είναι από γνωστή εταιρεία πληροφορικής και τηλεφωνεί για διόρθωση βλάβης, χωρίς εμείς να έχουμε δηλώσει βλάβη του υπολογιστή μας, πρέπει να διακόψουμε, αμέσως, την κλήση.
-Δε μπαίνουμε σε συνδέσμους (links) ιστοσελίδων και δεν ανοίγουμε συνημμένα αρχεία, που μπορεί να λάβουμε, από άγνωστους αποστολείς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
-Ελέγχουμε, προσεκτικά, τον αποστολέα emails. Οι απατεώνες, συχνά, μιμούνται και χρησιμοποιούν στοιχεία νόμιμων επιχειρήσεων και οργανισμών. Αν λάβουμε κάποιο email, που υποτίθεται ότι προέρχεται από την τράπεζά μας, ελέγχουμε ότι ο αποστολέας είναι κάποια υπηρεσία της τράπεζας, αναζητώντας σε αυτό την ψηφιακή σήμανση (υπογραφή), που μας εγγυάται τον αποστολέα και το περιεχόμενο.
-Δε δίνουμε σε κανένα και δεν εισάγουμε, σε άγνωστες ιστοσελίδες, τους κωδικούς e-banking μας (username και password), ή αριθμούς καρτών.
-Οι τράπεζες δεν θα μας ζητήσουν τους κωδικούς μας.
-Δε γράφουμε τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
-Ποτέ μα ποτέ, δεν εγκαθιστούμε λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης, που μπορεί να μας προτείνει κάποιος άγνωστος.
-Σε περίπτωση που λάβουμε ύποπτο email, ενημερώνουμε την τράπεζά μας και αποστέλλουμε, σε αυτήν, το email αυτό.