Μετά από δύο χρόνια με διαδικασίες εξπρές έφτασε χθες στις 19.00 το απόγευμα στη Βουλή η δικογραφία για τη τραγωδία των Τεμπών που σχηματίστηκε για ενδεχόμενες ευθύνες των πρώην υπουργών Κώστα. Αχ. Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη για ελλιπή εποπτεία των φορέων που είχαν την ευθύνη της ασφάλειας του σιδηρόδρομου, αλλά και για τη μη υλοποίηση των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και της έλλειψης προσωπικού. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για μία ογκωδέστατη δικογραφία την οποία επέδωσε δικαστικός κλητήρας στην ειδική γραμματεία του προέδρου της Βουλής.
Το διαδικαστικό
Αύριο, Τετάρτη 30 Απριλίου, αφού ανακοινωθεί επισήμως στην Ολομέλεια το διαβιβαστικό, τα κόμματα και οι βουλευτές θα έχουν πρόσβαση για να την μελετήσουν προκειμένου να πάρουν τις αποφάσεις τους για τους περαιτέρω χειρισμούς τους. Επειδή μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες στη δικογραφία δεν υπάρχει αξιολόγηση για προσωποποίηση αδικημάτων και εφόσον υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις από τα κόμματα τότε θα κληθεί το 3μελές Γνωμοδοτικό Συμβούλιο (αρ. 155 του ΚτΒ) να αποφασίσει σχετικά. Δηλαδή να ζητηθεί επί του αιτήματος συγκρότησης Επιτροπής που θα καταθέσει κατά πάσα πιθανότητα η αντιπολίτευση να ασκηθεί η πρόνοια του άρθρου 155 παρ.1 που παρέχει την δυνατότητα να ανατεθεί «σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο του ελέγχου των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους» που θα εμπεριέχονται στην πρόταση της αντιπολίτευσης. Υπενθυμίζεται ότι το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ είχαν καταθέσει αίτημα σύστασης προανακριτικής Επιτροπής για την σύμβαση 717 αλλά είχε απορριφθεί από την πλειοψηφία της ΝΔ. Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ εστιάζονταν τότε στα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος σχετικά με την υλοποίηση της σύμβασης 717 που αφορούσαν την σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση. Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ ζητούσε την εξέταση σε σχέση με τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος και του δύο πρώην υπουργών. Η διαβίβαση της δικογραφίας για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη στον πρόεδρο της Βουλής επαναφέρει την υπόθεση ψηλά στη δημόσια συζήτηση και αναμένεται να τροφοδοτήσει εκ νέου την πολιτική αντιπαράθεση.
Η αφορμή για τον… δρόμο προς τη Βουλή
Οι απολογίες δύο υψηλόβαθμων στελεχών του υπουργείου Μεταφορών έδειξαν προς τους Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, για τους οποίους ο εφέτης ανακριτής Λάρισας ζητά να ελεγχθούν ποινικά από τη Βουλή βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Ειδικότερα δύο κατηγορούμενοι, στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, απολογούμενοι για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανέφεραν στον εφέτη ειδικό ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση των Τεμπών Σωτήρη Μπακαΐμη ότι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι ήταν ενήμεροι για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω μη ολοκλήρωσης των έργων εκσυγχρονισμού και λόγω της έλλειψης προσωπικού. Μάλιστα, η προϊσταμένη της διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών ανέφερε πως είχε συντάξει δύο ενημερωτικά σημειώματα σχετικά με την ασφάλεια του δικτύου λόγω έλλειψης συντήρησης της υποδομής και έλλειψης προσωπικού, τα οποία εστάλησαν τον Σεπτέμβριο του 2021 προς τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γ. Καραγιάννη και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Γιάννη Ξιφαρά. Την εποπτεία της ΡΑΣ και του ΟΣΕ την έχουν οι εκάστοτε υπουργοί, με αποτέλεσμα ο ανακριτής να διαβιβάζει τη δικογραφία αμελητί στη Βουλή, ως οφείλει εκ του νόμου περί ευθύνης υπουργών, για να κριθεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο το αν αλλά και για ποια αδικήματα ενδέχεται να προκύπτουν ευθύνες για τους δύο πρώην υπουργούς.
Ανοίγει ο κύκλος των κατηγορουμένων
Στο «μικροσκόπιο» του ανακριτή έχουν μπει και άλλα επτά πρόσωπα που διετέλεσαν γενικοί γραμματείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2016 έως και το 2023. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανακριτής μελετά το υλικό που έχει συγκεντρώσει και αναμένεται άμεσα να λάβει τις αποφάσεις του σχετικά με το αν θα πρέπει να διευρυνθεί αριθμός των κατηγορούμενων μη πολιτικών προσώπων, τα οποία σε μια τέτοια περίπτωση θα κληθούν σε απολογίες το επόμενο διάστημα.