Monday , 4 December 2023

Έρευνα: Ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνει φέτος διακοπές- Επιστροφή στην εποχή όπου ήμασταν τα… γκαρσόνια της Ευρώπης

Ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές αλλά με πιο περιορισμένες δαπάνες. Την ίδια ώρα το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και σε είδη παντοπωλείου. Αυτό προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με αντικείμενο τις νέες καταναλωτικές συνήθειες των νοικοκυριών στην Ελλάδα μετά τις συνεχείς ανατιμήσεις των προϊόντων.

«Κόφτης» σε δαπάνες τροφίμων
Πάντως, ακόμη κι αυτοί που θα πάνε διακοπές δηλώνουν πως θα περιορίσουν τα έξοδά τους και θα προσπαθήσουν να ξοδέψουν λιγότερα χρήματα σε σχέση με όσα ξόδευαν τα προηγούμενα χρόνια αφού 4 στους 10 λένε ότι οι δαπάνες τους θα είναι μειωμένες πάνω από 50%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, φαίνεται η προτεραιότητα των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων όσον αφορά τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως η διαχείριση των χρημάτων. Όπως φαίνεται ότι μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για τα βασικά αγαθά. Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας:
-Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
-Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
-Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
-Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
-Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.
-Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντων.

Οι Έλληνες «ουραγοί» της Ευρώπης
Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως τις ρεαλιστικές προβλέψεις. Δυστυχώς οι Έλληνες αν και Ευρωπαίοι εξακολουθούν αν είναι οι… ουραγοί της Ευρώπης. Όπως είχε δημοσιευτεί παλιότερα (το 2018) στον γερμανικό Τύπο «οι Έλληνες είναι ο πιο δυστυχισμένος λαός της Ευρώπης». Σύμφωνα με την έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί, τα σημάδια της οικονομικής κρίσης τότε ήταν -αλλά και σήμερα εξακολουθούν να είναι – βαθιά ριζωμένα στην ελληνική κοινωνία. Το γερμανικό οικονομικό περιοδικό «Wirtschaftswoche» στην ηλεκτρονική του έκδοση είχε επισημάνει τότε το πολύ χαμηλό ποσοστό των συμπατριωτών μας οι οποίοι ένιωθαν ευτυχισμένοι, γεγονός που δυστυχώς παραμένει και εν έτει 2023!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *