Monday , 22 April 2024

Γιατί βάφουμε κόκκινα τα αυγά; – Ο μητροπολίτης Ν. Κρήνης και Καλαμαριάς μας εξηγεί

Κάθε χρόνο τη Μεγάλη Πέμπτη, όπως προστάζει το έθιμο, βάφουμε κόκκινα τα πασχαλινά αυγά. «Αυτό που έχει καθιερωθεί πλέον ως σύμβολο του Ορθόδοξου Πάσχα προέρχεται από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες», αναφέρει στο thesseconomy.gr ο μητροπολίτης Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς σεβασμιώτατος κ.κ. Ιουστίνος. Εξηγεί «η παράδοση λέει ότι η Αγία Μαρία, η Μαγδαληνή, μαζί με την Αγία Μαρία του Κλωπά- δύο από τις Μυροφόρες, οι οποίες κήδεψαν Τον Χριστό- όταν πλέον αναστήθηκε και αναλήφθηκε στους Ουρανούς θεώρησαν καλό να πάνε να καταγγείλουν τον άδικο θάνατό Του, στη Ρώμη, στον Καίσαρα Τιβέριο. Όταν έφτασαν στη Ρώμη ζήτησαν ακρόαση από τον αυτοκράτορα. Πράγματι ο αυτοκράτορας τις υπεδέχθη και του παρουσίασαν όλα τα γεγονότα Της ζωής Του Ιησού και το άδικο της καταδίκης από τον Πόντιο Πιλάτο. Όταν άκουσε ο Τιβέριος την αφήγηση για Την Ανάσταση του Χριστού δυσπίστησε. Δεν υπήρχε όμως τρόπος να αποδειχθεί αυτό. Και ξαφνικά μια δούλη πέρασε μ’ ένα κάνιστρο γεμάτο αυγά τα οποία θα χρησιμοποιούσαν για την τροφή του Τιβερίου. Τότε η Μαρία Μαγδαληνή είπε στον αυτοκράτορα ‘μήπως να παρακαλέσουμε Τον Θεό να μας δείξει ένα σημείο ότι λέω την αλήθεια;’ Και ο Τιβέριος είπε ‘αν αυτά τα αυγά από άσπρα γίνουν κόκκινα, τότε θα πιστέψω στα λεγόμενά σου’. Και η παράδοση λέει ότι η Μαρία Μαγδαληνή άγγιξε τα αυγά κι αμέσως έγιναν κόκκινα. Αυτό είναι κάτι που προέρχεται από την παράδοσή μας, η οποία έχει μια ισχυρή θέση στη ζωή της Εκκλησίας».

Η εξέλιξη του κόκκινου αυγού
Όμως ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης αναφέρει πως «μαρτυρία για τη χρησιμοποίηση του αυγού σε σχέση με την Ανάσταση έχουμε από τον Άγιο Αυγουστίνο, επίσκοπο Ιππώνος, ο οποίος έζησε στον 4ο αιώνα μ.Χ. στην περιοχή της Καρχηδόνος, στη Βόρεια Αφρική. Μιλώντας για την Ανάσταση Του Χριστού κάνει τον εξής παραλληλισμό. Μας λέει, μέσα σ’ ένα αυγό υπάρχει ο νεοσσός, αλλά ο άνθρωπος βλέπει ότι είναι ένα αυγό που δεν έχει μέσα ζωή. Ξαφνικά το πτηνό σπάει το κέλυφος και βγαίνει ζωντανό. Έτσι ακριβώς. Και μέσα από το φαινομενικά νεκρό Τάφο Του Ιησού, όπου όλοι πίστευαν ότι ήταν νεκρός, εξήλθε ο Ιησούς ζωντανός νικώντας τον θάνατο. Έγινε δηλαδή αυτός ο παραλληλισμός ανάμεσα στην εικόνα του αυγού και στην εικόνα του Τάφου και στην Ανάστασή Του. Από τότε η Εκκλησία πήρε αυτή την εικόνα από το φυσικό κόσμο για να αποκαλύψει μια μεγάλη αλήθεια από τον κόσμο της Πίστεως. Την εικόνα αυτή τη διατήρησε, τη συντήρησε ως απλή διαπραγμάτευση για απλούς ανθρώπους στο θέμα της Αναστάσεως. Αυτό εκτυλίχθηκε μέσα στους αιώνες και φτάνουμε στο 12ο αιώνα στο Βυζάντιο όπου την ημέρα Της Αναστάσεως οι Βυζαντινοί ‘χτυπούν’ κόκκινα αυγά. Γιατί όμως κόκκινα; Γιατί θέλουν με αυτό τον τρόπο να υπενθυμίσουν ότι η Ανάσταση προήλθε αφού πρώτα πραγματοποιήθηκε το μυστήριο Της Σταυρώσεως Του Χριστού, το αίμα Του Χριστού που έχυσε στον Γολγοθά και ξέπλυνε τις αμαρτίες όλων των ανθρώπων. Το κόκκινο είναι ο συμβολισμός του αίματος του Χριστού. Το αυγό είναι ο συμβολισμός της Αναστάσεως. Κι έτσι παρέμεινε μέχρι τις ημέρες μας, που πλέον όλοι μας τσουγκρίζουμε τα αυγά λέγοντας «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη». Όλη αυτή είναι η εξέλιξη του κόκκινου αυγού».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *