Friday , 20 May 2022

Εντός του 2022 (πιθανώς τον Ιούνιο) το 2ο dry port του ΟΛΘ στα Βαλκάνια – “Έκρηξη” των logistics στη Θεσσαλονίκη-Β.Ελλάδα

Εντός του 2022 και πιθανώς μέχρι τον Ιούνιο θα έχει τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο dry port του ΟΛΘ στα Βαλκάνια, το οποίο θα εδρεύει στη Νις της Σερβίας, όπως γνωστοποίησε ο εμπορικός διευθυντής του λιμανιού, Ιωάννης Φετάνης, από το βήμα του συνεδρίου LOGI.22, που διοργανώνουν σήμερα και αύριο στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία O.MIND CREATIVES με την υποστήριξη των ΣΒΕ και ΣΕΒΕ.

Η διοίκηση του λιμένα, όπως επισήμανε ο κ.Φετάνης, προσβλέπει στην εξέλιξη του ΟΛΘ σε λιμάνι που θα εξυπηρετεί και απευθείας, «χωρίς transshipment» (μεταφόρτωση), μεγάλα καράβια μεταφοράς κοντέινερς ή χύδην φορτίου. Έμφαση δίδεται προς αυτή την κατεύθυνση τόσο στη διασύνδεση του ΟΛΘ με τους μεγάλους οδικούς άξονες (Orient/ East-Med Corridor, που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Δρέσδη της Γερμανίας και Άξονα 10, που ενώνει τη βορειοελλαδική πόλη με το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας), όσο και στην περαιτέρω ανάπτυξη των dry ports (τερματικών σταθμών στην ενδοχώρα) του ΟΛΘ στα Βαλκάνια. μετά τη δημιουργία του πρώτου dry port της Θεσσαλονίκης στο Ilyantsi της Σόφιας στη Βουλγαρία, μέσω του οποίου ένα φορτίο μπορεί να διακινηθεί ανάμεσα στις δύο περιοχές σε μόλις 10 ώρες με τρένο, οι επόμενοι στόχοι είναι οι αντίστοιχες υποδομές στη Νις στη Σερβία (όπου αναμένονται εξελίξεις εντός του 2022 και πιθανώς μέχρι τον Ιούνιο) και τη Βόρεια Μακεδονία. Για το dry port στη Βουλγαρία επισήμανε ότι ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2020 με ένα δρομολόγιο και πλέον έχει επεκταθεί σε τρία εβδομαδιαίως. 

Έκρηξη στη ζήτηση χώρων για τη δημιουργία κέντρων logistics έχει σημειωθεί στην Κεντρική Μακεδονία την τελευταία τετραετία, όπως επισήμανε από την πλευρά του ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας. Τα αδειοδοτημένα κέντρα logistics στην Περιφέρεια, όπως γνωστοποίησε, ανέρχονται ήδη σε 319, εκ των οποίων τα 242 στη Θεσσαλονίκη και τα 77 στις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες. Η πανδημία συνέβαλε προωθητικά στη δημιουργία υποδομών του είδους, πρόσθεσε, εξηγώντας ότι αρκετές από τις αδειοδοτήσεις των τελευταίων ετών αφορούσαν σε αποθηκευτικούς χώρους, σχετικούς με προϊόντα για την πρόληψη και αντιμετώπιση της Covid-19. «Tο επενδυτικό ενδιαφέρον συνεχίζεται αμείωτο και δεχόμαστε πάρα πολλές αιτήσεις από μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, που θέλουν να επεκταθούν στην περιοχή μας» υπογράμμισε.

Ο κ.Γιουτίκας υπενθύμισε δε, ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι μια από τις λίγες στην Ελλάδα, που διαθέτουν μηχανισμό διάγνωσης αναγκών αγοράς εργασίας. Βάσει στοιχείων από αυτόν, το 2019, λίγο πριν από την εκδήλωση της πανδημικής κρίσης, οι εγκαταστάσεις των εταιρειών logistics μόνο στη Θεσσαλονίκη απέδιδαν το 28,1% των συνολικών θέσεων εργασίας της χώρας στον κλάδο. Με απλά λόγια, σχεδόν 30 στις 100 θέσεις εργασίας στον κλάδο των logistics πανελλαδικά, δημιουργούνται στη Θεσσαλονίκη, είπε χαρακτηριστικά.

Ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας υπενθύμισε ακόμα τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα για το «νοικοκύρεμα» της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (ΑΒΣ) στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, εμβαδού 15.000 στρεμμάτων, όπου λειτουργούν 800 επιχειρήσεις, οι οποίες παράγουν το 15% του βιομηχανικού ΑΕΠ της χώρας. Εντός του 2021, τόνισε, ολοκληρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός της Περιφέρειας και ήδη αναδείχτηκε ο ανάδοχος για την εκπόνηση της μελέτης εξυγίανσης και οργάνωσης της ΑΒΣ στο Καλοχώρι. Συνολικά στην Κεντρική Μακεδονία υπάρχουν περίπου 30 άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, οι οποίες καλύπτουν εμβαδόν περίπου 90.000 στρεμμάτων (με σημαντική δραστηριότητα σε Νεοχωρούδα, Θέρμη και Ωραιόκαστρο). Το δεύτερο μέρος της σχετικής μελέτης, πρόσθεσε, περιλαμβάνει την πρόταση καθορισμού ορίων του πάρκου στο Καλοχώρι, στοιχείων ιδιοκτησιακού καθεστώτος και βασικών πολεοδομικών παραμέτρων, από τα οποία θα συγκεκριμενοποιηθεί περαιτέρω ο συνολικός προϋπολογισμός των εργασιών και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ο πόλεμος στην Ουκρανία

Τους τρόπους με τους οποίους ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ ΑΕ) κεφαλαιοποίησε τη βίαιη αναταραχή που προκάλεσε στα διεθνή συστήματα μεταφορών η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, περιέγραψε μεταξύ άλλων ο πρόεδρός του, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ και συμπλήρωσε πως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαδραματίζει προνομιακό γεωστρατηγικό και γεωοπολιτικό ρόλο και εξελίσσεται σε ενεργεακό κόμβο. Υπενθύμισε πως η ΟΛΑ ΑΕ πέτυχε το 2021 ιστορικά υψηλά στη διακίνηση φορτίων, τον ετήσιο τζίρο και τα κέρδη της, ενώ για πρώτη φορά στην ιστορία της διένειμε μερίσματα. Ο κ.Χατζημιχαήλ επισήμανε, τέλος, την ισχυρή βούληση της κυβέρνησης για τη βελτίωση της προσβασιμότητας του λιμένος της Θεσσαλονίκης μέσω οδικών και σιδηροδρομικών έργων, προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου σε διπλή και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Ο κ.Χατζημιχαήλ αναφέρθηκε και στην πρώτη συνδυασμένη μεταφορά πλοίου- τρένου, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2020, γνωστοποιώντας πως για φέτος είναι προγραμματισμένες 17 τέτοιες.

Οι «θηριώδεις» επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Σερβίας και η διαρροή μεταφορικού έργου 

Αισιόδοξος ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές επανέρχονται ενισχυμένες στο προσκήνιο στην Ευρώπη, σε μια εποχή που η αγορά αναζητά γρήγορους και «πράσινους» τρόπους διακίνησης, εμφανίστηκε ο Στέλιος Αρχοντάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας VTG Rail, η οποία έχει στόλο περίπου 95.000 βαγονιών (rail cars) και δραστηριοποιείται σε 15 χώρες παγκοσμίως. Η εταιρεία έχει παρουσία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στην Ελλάδα, με τζίρο -στη χώρα μας- 10 εκατ. ευρώ και διακίνηση 5000 φορτίων ετησίως. Ο κ.Αρχοντάκης αναφέρθηκε στις «θηριώδεις», όπως τις χαρακτήρισε, επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Σερβίας, τόσο στον Βορρά όσο και τον Νότο της χώρας, οι οποίες όταν ολοκληρωθούν σε ένα- δύο χρόνια από σήμερα, θα επιτρέπουν σε ένα τρένο να διασχίσει ολόκληρη τη χώρα σε λιγότερο από 24 ώρες, ανοίγοντας νέες προοπτικές για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις στην ευρύτερη περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Βέβαια, όπως είπε, για να λειτουργήσει αποδοτικά το όλο σύστημα, θα πρέπει και τα υπόλοιπα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου στην ευρύτερη περιοχή να λειτουργήσουν ανάλογα.

Ως προς την επίδραση που έχει στις μεταφορές εμπορευμάτων ο πόλεμος στην Ουκρανία, είπε ότι η ζήτηση έχει αυξηθεί δραματικά και τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά θα μπορούσαν κάλλιστα να εξυπηρετήσουν μέρος των ροών από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη, που μέχρι πρότινος γίνονταν μέσω του ευρασιατικού σιδηροδρόμου. Ενώ οι λιμενικές υποδομές υπάρχουν, οι σιδηροδρομικές δεν είναι επαρκείς, σημείωσε, επισημαίνοντας ότι το υπερβάλλον μεταφορικό έργο που προκύπτει λόγω του πολέμου δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθεί στο σύνολό του, αλλά σε μέρος του, ναι. 

Λιμάνι Βόλου

Στις επενδύσεις για έργα συνολικού ύψους 9 εκατ. ευρώ, που έχει δρομολογήσει το λιμάνι του Βόλου, αλλά και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, αναφέρθηκε ο CEO του εκεί Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΒ ΑΕ), Σωκράτης Αναγνώστου. Όπως είπε μεταξύ άλλων, πρόσφατα υπεγράφη η σύμβαση της μελέτης για την ολοκλήρωση του κρηπιδώματος της προβλήτας 3 του ΟΛΒ, με στόχο το εμβαδόν της να αυξηθεί στα 200 στρέμματα, ώστε το λιμάνι να μπορεί να υποδέχεται περισσότερα εμπορευματοκιβώτια, αλλά και να εξυπηρετεί τον στόχο για προσέλκυση διακίνησης εισαγόμενων αυτοκινήτων, μια δραστηριότητα προσοδοφόρα και χωρίς περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Όσον αφορά τη δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Βόλου, ο κ.Αναγνώστου είπε πως έχει ήδη χορηγηθεί η σχετική άδεια._

Leave a Reply

Your email address will not be published.