Η “Μαύρη “Παρασκευή”, οι προσφορές και οι παγίδες

Η “Μαύρη “Παρασκευή”, οι προσφορές και οι παγίδες

261
SHARE

Με προσφορές από χιλιάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα ξημέρωσε η Black Friaday διαφορετικά μεν από τις άλλες χρονιές λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας, πλην όμως με αυξημένη κίνηση στην αγορά «εξαιτίας των προσφορών που είναι αρκετά ενδιαφέρουσες», όπως τόνισε νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης.  

Οι προσφορές «τρέχουν» καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και οι καταναλωτές θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στις παγίδες που κρύβουν διάφορες ιστοσελίδες που περιέχουν υποτιθέμενες προσφορές.

Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας Μανώλης Σφακιανάκης αναφέρθηκε στις παγίδες για τους καταναλωτές, αλλά και στους τρόπους που μπορούν να τις αποφύγουν.

Εξήγησε ότι η πλέον ασφαλής μέθοδος είναι οι αγορές να γίνονται από γνωστές εταιρείες και όχι από ιστοσελίδες αγνώστου προελεύσεως.

«Ο καταναλωτής θα πρέπει πριν ξεκινήσει τις αγορές του να ψάξει να βρει αν υπάρχουν σχόλια και πληροφορίες για τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Αυτή είναι μια ασφαλής μέθοδος για να προφυλαχθούμε», είπε ο κ. Σφακιανάκης.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι καταναλωτές πρέπει να χρησιμοποιούν πάντα προπληρωμένη κάρτα και όχι την πιστωτική τους ώστε να μην χάσουν πολλά χρήματα στην περίπτωση που παγιδευτούν.

Αν πάντως πέσουν θύματα επιτηδείων τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν είναι τα εξής:

-Να τηλεφωνήσουν στην τράπεζα τους ώστε να μπλοκάρει η κάρτα τους.
-Να απευθυνθούν στον Συνήγορο του Καταναλωτή για να κάνουν καταγγελία.
-Να απευθυνθούν στο τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Κλείνοντας, ο κ. Σφακιανάκης προέτρεψε τους καταναλωτές να μην παρασύρονται από μεγάλες προσφορές διότι έτσι κινδυνεύουν να χάσουν τον έλεγχο και να αγοράσουν προϊόντα που στην πραγματικότητα δεν χρειάζονται.

Τέλος και στην περίπτωση των αγορών από το διαδίκτυο κάλεσε τους χρήστες του διαδικτύου να μην ανοίγουν τα μηνύματα που έχουν μπει στην κατηγορία «Ανεπιθύμητα».

Πώς να ξεχωρίζετε τις ασφαλείς εμπορικές ιστοσελίδες

Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις αγορές τους εκείνη την ημέρα.

Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

-Την ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
-Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.).
-Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.

Ακόμα, επισημαίνεται:

-Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.

-Ηλεκτρονικός σύνδεσμος στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).

-Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής, κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας, μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser, και η διεύθυνση που αρχίζει με https://.

Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές:

-Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.

-Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.

-Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της γενικής διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr

Η ιστορία της «Μαύρης Παρασκευής»

Η Black Friday που καθιερώθηκε ως η ημέρα των μεγάλων προσφορών και εκπτώσεων σε πολλές χώρες του πλανήτη ξεκίνησε από τις ΗΠΑ. Είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου (μεταξύ 24-30 Νοεμβρίου), ημέρα η οποία, σύμφωνα με το Wikipedia, έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στην χώρα από το 1952.

Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ανοίγουν πολύ νωρίς, τα τελευταία χρόνια από τις μεταμεσονύκτιες ώρες, και δίνουν μεγάλες προσφορές.

Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου «Black Friday» για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών με εμπορική σημασία υποδηλώνει ότι ο όρος προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών.

Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961. Περισσότερα από είκοσι χρόνια αργότερα, καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από «το κόκκινο» (in the red) περνάει «στο μαύρο» (in the black).

Έχουν υπάρξει αναφορές για βία μεταξύ πελατών την ημέρα αυτή. Από το 2006 έχουν αναφερθεί 7 θάνατοι και 98 τραυματισμοί σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 ενώ από το 2016 άρχισαν να την εφαρμόζουν όλο και περισσότερες εταιρείες. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με επισημάνσεις του εμπορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης, η πρώτη Παρασκευή κατά την οποία θα ανοίξει το λιανεμπόριο θα υπάρξουν μεγάλες προσφορές στις τιμές των προϊόντων.

LEAVE A REPLY