Κ.Χατζηδάκης: Κεντρική η θέση Θεσσαλονίκης & Κεντρικής Μακεδονίας στο νέο ενεργειακό τοπίο-...

Κ.Χατζηδάκης: Κεντρική η θέση Θεσσαλονίκης & Κεντρικής Μακεδονίας στο νέο ενεργειακό τοπίο- Τι είπε για TAP, IGB και Αγωγό προς Σκόπια

107
SHARE

Κεντρική θέση στο νέο ενεργειακό τοπίο που διαμορφώνεται για την Ελλάδα κατέχουν η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία, τόσο στην αγορά ηλεκτρισμού, όσο και στο φυσικό αέριο, όπου η Βόρεια Ελλάδα «δεν είναι πλέον μόνο ένας άξονας διαμετακόμισης ενέργειας, αλλά μετατρέπεται σε hub LNG (σ.σ.κόμβο υγροποιημένου φυσικού αερίου)», όπως επισήμανε σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε εκδήλωση για το ενεργειακό μέλλον στη Θεσσαλονίκη.

RSC στη Θεσσαλονίκη

Σε ό,τι αφορά τον ηλεκτρισμό, ο υπουργός χαρακτήρισε ως μεγάλη νίκη το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη επελέγη ως έδρα του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (RSC), αποστολή του οποίου είναι να διασφαλίζει τη συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των συστημάτων και των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.

«Είναι μια εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην πόλη και υπογραμμίζει το ηγετικό της προφίλ στις περιφερειακές ενεργειακές εξελίξεις. Επόμενος στόχος μας είναι η συμμετοχή ακόμη περισσότερων διαχειριστών στο νέο Κέντρο Ελέγχου. Βρισκόμαστε παράλληλα στο τελικό στάδιο για την έναρξη κατασκευής της νέας γραμμής υπερυψηλής τάσης με τη Βουλγαρία, που θα συνδέσει τη Νέα Σάντα με τη Μαρίτσα.    Στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων τα έργα θα ξεκινήσουν το Μάρτιο του 2020. Στην Ελλάδα θα ξεκινήσουμε το επόμενο έτος με στόχο το έργο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2022. Η διασύνδεση αυτή στηρίζει περαιτέρω την ευστάθεια του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, μας προφυλάσσει δηλαδή από τα blackouts, αλλά και την απελευθέρωση της αγοράς, καθώς περισσότερες διασυνδέσεις σημαίνει περισσότερες επιλογές για τους προμηθευτές και τους καταναλωτές» επισήμανε ο κ.Χατζηδάκης.

Για το RSC στη Θεσσαλονίκη, επίσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ανακοίνωσε ότι θα ιδρυθεί σε λιγότερο από έναν μήνα και θα τεθεί σε λειτουργία πριν το καλοκαίρι.

TAP – IGB – Αγωγός προς Σκόπια

Σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο, σημείωσε ότι οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία να καταστούν ενεργειακοί κόμβοι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολλές: όπως υπενθύμισε, έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατασκευή του TAP (Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου), ο οποίος θα εγκαινιαστεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, με προοπτική η εμπορική του λειτουργία να ξεκινήσει φέτος, με τη μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου και τη δημιουργία πολλών μόνιμων εργασίας, βοηθώντας παράλληλα στην ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής αερίου σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα. 

Γνωστοποίησε δε, ότι η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου ΑΕ (ΔΕΔΑ ΑΕ) ετοιμάζει επέκταση των δικτύων σε 39 επιπλέον πόλεις, εκ των οποίων οι 18 στη Βόρεια Ελλάδα και οι έξι (Αλεξάνδρεια, Βέροια, Γιαννιτσά, Κατερίνη, Κιλκίς και Σέρρες)  στην Κεντρική Μακεδονία, όπου -οπως είπε- οι εξελίξεις θα είναι ταχύτερες. “Υπολογίζει η ΔΕΔΑ ότι θα κλείσει το θέμα με τους διαγωνισμούς τον Σεπτέμβριο”, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν τα σχετικά έργα, επισήμανε. 

Επιπλέον, έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU, ένα έργο διαβαλκανικής συνεργασίας, που θα αυξήσει -όπως είπε- ακόμη περισσότερο τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας στα μάτια της ΕΕ και των ΗΠΑ. Επιπλέον, πρόσθεσε, με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, άνοιξε ο δρόμος για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα, για την οποία επίκειται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης. «Είναι μια εκκρεμότητα από το 2010, που είμαστε αποφασισμένοι να την κλείσουμε μέσα στους επόμενους μήνες» σημείωσε, ενώ υπενθύμισε ακόμη ότι τον περασμένο Οκτώβριο, μετά από καθυστερήσεις μιας δεκαετίας, υπεγράφη στη Σόφια η διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). 

«Η κατασκευή γίνεται κατά κύριο λόγο από ελληνικές εταιρίες και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου δυο χρόνια. Το έργο αυτό- σε συνδυασμό με το FSRU- ανοίγει ένα νέο διάδρομο διαμετακόμισης αερίου από Νότο προς Βορρά που θα δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα. Παραλληλα με τον IGB υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου. Ένα από αυτά είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ). Είναι ένα έργο διεθνούς ενδιαφέροντος που θα μπορούσε να αναδείξει περαιτέρω τον διαμετακομιστικό ρόλο της περιοχής. Ο ΔΕΣΦΑ είναι έτοιμος και σε θέση να επεκτείνει το ΕΣΦΑ προς τους βόρειους γείτονες μας, εφόσον φυσικά είναι και οι ίδιοι σε θέση να στηρίξουν τεχνικά και οικονομικά την αναβάθμιση του δικού τους δικτύου.

“Πράσινες” επενδύσεις 44 δισ. ευρώ και υπερτριπλασιασμός των κονδυλίων για ενεργειακές αναβαθμίσεις

Ο κ.Χατζηδάκης επισήμανε ακόμη ότι σήμερα είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ η Ελλάδα να κάνει το μεγάλο βήμα προς τη μετάβαση προς ένα νέο ενεργειακό μοντέλο, «ώστε να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της νέας εποχής, όπως είναι η κλιματική αλλαγή αλλά και ο περιφερειακός ενεργειακός ανταγωνισμός. Αυτή είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης και αποτυπώνεται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που πρόσφατα υπεβλήθη προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το οποίο ευθυγραμμίζεται με το Green Deal της Επιτροπής και θα φέρει επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας» σημείωσε ο κ.Χατζηδάκης. 

LEAVE A REPLY