Τριάντα τέσσερις ημέρες πριν τα Χριστούγεννα και η γλυκιά πανδαισία των μελομακάρονων έχει ήδη κάνει αισθητή την… παρουσία της. Λόφοι με το αγαπημένο χριστουγεννιάτικο γλυκό στολίζουν βιτρίνες ζαχαροπλαστείων και δίσκους φούρνων. Αυτό που απασχολεί τους καταναλωτές είναι η μεγάλη διακύμανση στις τιμές ανάλογα με την περιοχή και τις αλυσίδες ζαχαροπλαστείων.
Στόχος τα ζαχαροπλαστεία να κρατήσουν τους πελάτες τους
Όπως επισημαίνει στο thesseconomy.gr ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης Μάριος Παπαδόπουλος οι τιμές φέτος κυμαίνονται περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρσι. «Οι τιμές γενικά παρά την αύξηση των πρώτων υλών και κυρίως του κόστους ενέργειας δεν νομίζω ότι φέτος θα αλλάξουν ιδιαίτερα από πέρσι. Οι τιμές θα κυμανθούν στα περσινά πλαίσια. Είναι πολύ σημαντικό ότι οι ζαχαροπλάστες αντιλαμβανόμενοι την κατάσταση της αγοράς και της οικονομικής δυσπραγίας των νοικοκυριών -με στόχο να κρατήσουν το πελατειακό τους κοινό- δεν θ’ αλλάξουν τις τιμές μόνο και μόνο γιατί πιστεύουν ότι ο κόσμος θα εκτιμήσει αυτή τη διαδικασία και θα επισκεφτεί όπως κάθε χρόνο τα ζαχαροπλαστεία.
Αλληλένδετη η τιμή με την ποιότητα των υλικών
«Το ζητούμενο δεν είναι πόσο είναι η τιμή στο κιλό των μελομακάρονων, γιατί ποικίλει από περιοχή σε περιοχή. Και το λέω αυτό γιατί πρέπει να αντιληφθούμε την κουλτούρα» επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος. Και διευκρινίζει «όσοι πουλούσανε και πέρσι πολύ χαμηλά αναγκαστικά θα προβούν σε αύξηση τιμών, ενώ όσοι πουλούσαν πιο ακριβά μπορούν να απορροφήσουν ένα μέρος της αύξησης. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι υπάρχει μια αύξηση του κόστους της ενέργειας που ξεπερνάει το 25%-30% συσσωρευμένη γενικά στον χρόνο και μια αύξηση των πρώτων υλών που όμως δεν επηρεάζει αυτή τη στιγμή το μελομακάρονο και τον κουραμπιέ γιατί η αύξηση αφορά κυρίως τη σοκολάτα και τα λιπαρά. Είναι πολύ σημαντικό ο κόσμος να στηρίξει τα ζαχαροπλαστεία της γειτονιάς του, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όπου βρίσκει πολύς κόσμος δουλειά από τις επιχειρήσεις αυτές. Πρέπει ακόμη να καταλάβει ότι αυτό το προϊόν που θα αγοράσει από το ζαχαροπλαστείο θα μπορεί να το δοκιμάσει πριν το αγοράσει και δεύτερον θα πληρώσει γι’ αυτό που θα αγοράσει. Γιατί πολλές φορές στα συσκευασμένα προϊόντα μπορεί να φαίνεται η τιμή χαμηλή αλλά τελικά η ποσότητα μέσα είναι δυσανάλογη όπως κι η ποιότητα είναι σχετική», εξηγεί ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης Μάριος Παπαδόπουλος.
Οι τιμές πώλησης
Η ανάγκη πολλών καταστημάτων να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους στα περσινά επίπεδα -παρά τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες- τα έχουν οδηγήσει να διατηρήσουν τις τιμές τους στα επίπεδα των περσινών Χριστουγέννων. Ένα κιλό μελομακάρονα κυμαίνεται από 8-9 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 22 ευρώ το κιλό. Τα φθηνότερα μελομακάρονα τα βρίσκουμε σε τιμές που ξεκινούν από 6,90 – 8,95 ευρώ στα σούπερ μάρκετ, στη συνέχεια μικροί φούρνοι και ζαχαροπλαστεία πωλούν σε τιμές μεταξύ 12 και 16 ευρώ και σε πιο «πολυτελή» ζαχαροπλαστεία – αλυσίδες υπάρχουν και τιμές που κυμαίνονται στα 20-22 ευρώ. Οι τιμές στα μελομακάρονα με σοκολάτα είναι κατά μέσο όρο δύο ευρώ υψηλότερες, αφού όπως επεσήμανε και ο πρόεδρος ζαχαροπλαστών κ. Παπαδόπουλος «έχουν αυξηθεί οι τιμές στη σοκολάτα και στα λιπαρά».