Νέο «χαράτσι» έρχεται να αδειάσει το πορτοφόλι του Έλληνα πολίτη καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2025 καθίσταται υποχρεωτική η ασφάλιση για φυσικές καταστροφές όλων των αυτοκινήτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.
Η νέα ρύθμιση
Η κυβέρνηση χωρίς να έχει λύσει ακόμα το πρόβλημα των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ξεπερνούν τις 500.000, προχωρά σε υποχρεωτική ασφάλιση για φυσικές καταστροφές όλων των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Έτσι, από την 1η Ιανουαρίου 2025 η ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών θα καταστεί υποχρεωτική για όλα τα οχήματα, τόσο ιδιωτικής όσο και επαγγελματικής χρήσης, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, στην εξειδίκευση μέτρων που είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ. Η νέα αυτή ρύθμιση εντάσσεται σε μια σειρά από μέτρα που λαμβάνονται λόγων των αυξανόμενων επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, όπως σεισμοί, πλημμύρες και πυρκαγιές όπου τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί. Η ρύθμιση αυτή θα ισχύει τόσο για τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα επαγγελματικά οχήματα, όπως φορτηγά, ταξί και λεωφορεία.
Οι αυξήσεις
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, από 7 ευρώ έως 13 ευρώ, και ανάλογα με τις παρεχόμενες καλύψεις, αναμένεται να κυμανθεί το ετήσιο κόστος ασφάλισης για ένα απλό επιβατικό όχημα μετά την υποχρεωτική ασφάλεια ΙΧ για φυσικές καταστροφές. Για επαγγελματικά οχήματα όμως η τιμή αυτή θα ανέβει κι άλλο. Οι τιμές εξαρτώνται επίσης από την αξία του οχήματος, από την περιοχή στην οποία βρίσκεται και το επίπεδο κινδύνου της περιοχής. Σημειώνεται ότι όλοι οι οδηγοί που έχουν αγοράσει το αυτοκίνητό τους με δάνειο -παραδείγματος χάρη- είναι υποχρεωμένοι να ασφαλίσουν για φυσικές καταστροφές το όχημα τους, μια και επί της ουσίας «ανήκει στην τράπεζα». Όμως, στην Ελλάδα, και ειδικά σε μεγάλες πόλεις, κυκλοφορούν παλιά και… κατατρακαρισμένα αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες τα έχουν για τις μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη, όπου το παρκάρισμα είναι «αδύνατο» και οι δρόμοι είναι σχεδόν κατεστραμμένοι. Για τους οδηγούς αυτούς -που δεν είναι και λίγοι- η αξία του οχήματος μπορεί να είναι ακόμα και κάτω από 1.500 ευρώ οπότε θα πρόκειται για ένα έξτρα «βάρος» και «πεταμένα χρήματα» η ασφάλειά του για φυσικές καταστροφές. Τονίζεται ακόμη ότι οι ασφάλειες έχουν ήδη αυξηθεί σε σχέση με το 2023 και γενικά υπάρχει μόνιμα μια… αύξηση.
Το σκεπτικό της απόφασης
Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη κυρίως λόγω του Daniel, όπου μόλις 1 στα 10 οχήματα αποζημιώθηκαν για τη συγκεκριμένη θεομηνία. Η εισαγωγή των νέων ασφαλιστικών καλύψεων συνοδεύεται από κίνητρα για όσους επιλέγουν να προστατεύσουν τα οχήματά τους, ενώ αναμένονται αντικίνητρα για όσους δεν συμμορφώνονται με τη νέα νομοθεσία. Με αυτό το μέτρο η κυβέρνηση επιδιώκει να δημιουργήσει ένα πιο σταθερό και ανθεκτικό σύστημα προστασίας από τις φυσικές καταστροφές, καθιστώντας τους πολίτες πιο προετοιμασμένους και καλύπτοντας τυχόν υλικές ζημιές με ταχύτερους και πιο αποδοτικούς μηχανισμούς αποζημίωσης. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, αναμένεται να δοθούν περαιτέρω διευκρινίσεις από τις αρμόδιες αρχές το προσεχές διάστημα καθώς το πλαίσιο εφαρμογής της υποχρεωτικής ασφάλισης για φυσικές καταστροφές θα πρέπει να εξειδικευτεί περισσότερο μια και υπάρχουν πολλά αδιευκρίνιστα σημεία.