Saturday , 19 July 2025

Η κλιμάκωση του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Ιράν φέρνει κύμα αυξήσεων στα ασφάλιστρα των πλοίων

Του Γ.Κατσιάνη

Πριν από ένα μήνα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού από το βήμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ επισήμανε την ανάγκη να διατηρηθεί η θαλάσσια ασφάλεια ως υψηλή προτεραιότητα και ως μόνιμο θέμα πολιτικής των Ηνωμένων Εθνών.

Λίγες ημέρες μετά, η έναρξη των εχθροπραξιών μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει ως αποτέλεσμα την αλματώδη αύξηση του κόστους ασφάλισης των πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ, μέσω των οποίων διεξάγεται το 20% της παγκόσμιας διακίνησης πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, τα εν λόγω ασφάλιστρα έφτασαν στο 0,02% της αξίας του πλοίου για παραμονή επτά ημερών στην περιοχή, όταν στα τέλη Μαΐου (σ.σ. πριν την έναρξη των εχθροπραξιών) ήταν μόλις στο 0,125%.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για ένα δεξαμενόπλοιο, αξίας 50 εκατομμυρίων δολαρίων, το κόστος ασφάλισης αυξήθηκε μέσα σε λίγες ημέρες από τα 62.500 δολάρια στα 100.000 δολάρια.

Ωστόσο, μετά την επίθεση των ΗΠΑ στο Ιράν και τις απειλές της Τεχεράνης διαμορφώνονται νέα δεδομένα, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει ακόμα περισσότερο το μεταφορικό κόστος για τους εφοπλιστές.

Αρκεί να λάβει κανείς υπόψη του το γεγονός όταν στις αρχές του 2024 οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έβαλαν με πυραύλους κατά διεθνών εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος του ασφαλίστρου δεκαπλασιάστηκε (!), προκαλώντας νέες πιέσεις στο θαλάσσιο εμπόριο.

Αν η Τεχεράνη υλοποιήσει τις απειλές και προχωρήσει σε αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ, τότε οι εξελίξεις δεν θα είναι καθόλου ευχάριστες για τις θαλάσσιες μεταφορές και την παγκόσμια οικονομία.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *