H Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) στην Αθήνα προχώρησε στην άσκηση νέων ποινικών διώξεων σε βαθμό κακουργήματος εναντίον 16 προσώπων – συμπεριλαμβανομένων 13 δημόσιων υπαλλήλων – στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας ΤΟΜΗ-ALSTOM TRANSPORT η οποία είχε αναλάβει την εκτέλεση της σύμβασης «717» για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση στον ελληνικό σιδηρόδρομο, οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.
Οι κατηγορίες
Κατηγορούνται για συνέργεια σε υπεξαίρεση κεφαλαίων εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Ε. και της Ελληνικής Δημοκρατίας, καθώς και για ηθική αυτουργία σε υπεξαίρεση κεφαλαίων, η οποία διαπράττεται κατ’ επανάληψη. Τα αδικήματα για τα οποία κατηγορούνται οι κατηγορούμενοι τιμωρούνται με φυλάκιση έως και 10 ετών, καθώς και με πρόστιμο. Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στον Ειδικό Ανακριτή Δικαστή που έχει οριστεί για να χειριστεί τις υποθέσεις της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη συνέχιση της δικαστικής διαδικασίας.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
Η υπόθεση αφορά στην έγκριση και την υπογραφή αποζημίωσης στην Κοινοπραξία ύψους 2,7 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι δεν είχε ολοκληρωθεί το έργο της σηματοδότησης, το οποίο αν είχε εκτελεστεί εγκαίρως σύμφωνα με τις συμβάσεις θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία των Τεμπών. Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας επικεντρώνεται στις συμβάσεις για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ – θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για τη διαχείριση των συμβάσεων – και της Αναδόχου Κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες, ΤΟΜΗ και ALSTOM TRANSPORT, και είναι υπεύθυνη για την εκτέλεση του έργου. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε την εκτέλεση του βόρειου τμήματος του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε την εκτέλεση του έργου στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη όπου σημειώθηκε θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.