«Φωτιά» είναι για άλλη μια χρονιά οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια την ίδια ώρα που η κυβέρνηση διαμηνύει ότι «δεν θα αυξηθούν για το 2025». Μια τετραμελής οικογένεια για να περάσει τις ημέρες του Πάσχα σε κάποιο νησί του Αιγαίου κλήθηκε να πληρώσει σχεδόν έναν μισθό.
Ενδεικτικές τιμές για προορισμούς
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Πάρου, ενός από τους δημοφιλείς προορισμούς για το Πάσχα, όπου ένα ζευγάρι με αυτοκίνητο για να ταξιδέψει με ταχύπλοο στο νησί πλήρωσε συνολικά 441,60 ευρώ (4 εισιτήρια επί 62,90 συν ΙΧ με επιστροφή 190 ευρώ), ενώ η τιμή για οικογένεια με 2 παιδιά εκτοξεύεται στα 678,80 ευρώ.
-Την ίδια ώρα, για τη Χίο για μια οικογένεια με δύο παιδιά που ταξιδεύει με συμβατικό πλοίο πληρώνει 644 ευρώ με επιστροφή (54 ευρώ κάθε εισιτήριο και 106 ευρώ το ΙΧ επί δύο).
-Στην Τήνο, που πάντα συγκεντρώνει επισκέπτες το Πάσχα, μια οικογένεια με 2 παιδιά κάτω των 10 ετών και ΙΧ με συμβατικό πλοίο πληρώνει με επιστροφή 520 ευρώ (50 ευρώ το κάθε εισιτήριο των ενηλίκων, 25 ευρώ το εισιτήριο για τα παιδιά και από 110 η κάθε διαδρομή για το ΙΧ).
-Για τη Σύρο, ένα ζευγάρι που θα ταξιδέψει με συμβατικό πλοίο με επιστροφή θα πρέπει να πληρώσει συνολικά 395,40 ευρώ (46,50 ευρώ το εισιτήριο και 104,7 ευρώ το ΙΧ κάθε διαδρομής).
-Για την Κέρκυρα, το ακτοπλοϊκό ταξίδι από την Ηγουμενίτσα για μία οικογένεια με 2 παιδιά κοστίζει 105 ευρώ για να περάσουν απέναντι (7,5 ευρώ ο καθένας επί 8 και 22,5 ευρώ επί 2 για το ΙΧ).
Τί λέει το υπουργείο Ναυτιλίας
«Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δεν θα αυξηθούν για το 2025», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής Στέφανος Γκίκας. «Θα έλεγα πως οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι οι ίδιες με πέρσι. Υπάρχουν καλά πακέτα προσφορών από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε εκπτώσεις δηλαδή για οικογένειες της τάξεως του 20 και 30% και οι συνήθεις εκπτώσεις για τους φοιτητές το 50%. Γενικότερα υπάρχει ένα κλίμα συγκράτησης των τιμών. Άλλωστε υπάρχει και κυβερνητική δέσμευση (συνολικά μιλάω) να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία και στα ταχύπλοα, μετά την τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή της μείωσης των 50% των τελών, να μειωθούν κιόλας», πρόσθεσε. «Θεωρώ ότι είμαστε σε ένα πολύ καλό δρόμο και μετά την ψήφιση αυτής της τροπολογίας. Η τροπολογία λέει ότι το ειδικό ανταποδοτικό τέλος χρήσεως των λιμένων (τα λιμενικά τέλη) συνολικά μειώνεται στο 50%. Για παράδειγμα, ένας επιβάτης ο οποίος πληρώνει ένα εισιτήριο, το 2,5% της αξίας του εισιτηρίου πηγαίνει στο λιμένα αναχώρησης και το 2,5% στο λιμένα άφιξης. Αυτό περιορίζεται στο 50%. Αντίστοιχα για τα αυτοκίνητα. Επίσης, τα τέλη, ανταποδοτικά δικαιώματα, είναι αυτά προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης ελλιμενισμού των πλοίων και αυτό λοιπόν, το τέλος μειώνεται κατά 50%. Αυτό ουσιαστικά δίνει ένα κέρδος της τάξεως των 30 με 34 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία βεβαίως είναι επ’ ωφελεία των ακτοπλόων. Άρα, ένα μέτρο είναι που θεωρούμε ότι θα συγκρατήσει τις τιμές για τα συμβατικά στα επίπεδα με πέρυσι».
Οι προτάσεις των ακτοπλόων
Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα αντικειμενικό θέμα που αφορά την αυξημένη τιμή του καυσίμου που αποτελεί το 47% του λειτουργικού κόστους του πλοίου τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος. Είπε ότι η πράσινη πολιτική στην Ευρώπη έχει και ένα κόστος που επιβαρύνει το κόστος της μετάβασης και λειτουργίας του πλοίου. Τόνισε ακόμη ότι θα μπορούσε το κράτος να επιδοτήσει στις εταιρείες πετρελαιοειδών τη διαφορά κόστους του ενός καυσίμου, σε σχέση με το άλλο καύσιμο, ούτε ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να μπορούν να παίρνουν καύσιμο MGO στην τιμή του VLFO. Δήλωσε επίσης, ότι μία ακόμα πρόταση θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των οχημάτων από το 24% στο 13%. Ο κ. Θεοδωράτος είπε ότι το όχημα δεν είναι εμπορευματικό αγαθό αλλά συνοδεύει τον επιβάτη ενώ συμπλήρωσε ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι εύκολο να γίνει και δεν είναι μεγάλο το κόστος για την ελληνική οικονομία καθώς θα βγει από τη μη μείωση και της κίνησης. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επεσήμανε ότι το κράτος για τις άγονες γραμμές θα πρέπει να εφαρμόσει το κρατικό ναυλολόγιο σε σχέση με το εισιτήριο που κόβεται. Υπογράμμισε ότι η επιβάρυνση της τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου από 1η Μαΐου θα μπορούσε να βρεθεί και με τη ρήτρα καυσίμου που έχει θεσμοθετήσει το υπουργείο Ναυτιλίας για τις άγονες και έχει αποδεχθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού.