Σημαντικές αλλαγές φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) όσον αφορά τις ποινές προς τους παραβάτες. Η πιο σημαντική ίσως είναι η κατάργηση του μέτρου της αφαίρεσης των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος. Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στη νέα φιλοσοφία του ΚΟΚ που πλέον δεν θα τιμωρεί το όχημα με ακινητοποίηση αλλά τον παραβάτη οδηγό. Έτσι το όχημα θα μπορεί να κινείται με άλλον οδηγό, πολύ σημαντικό για οικογένειες που έχουν ένα αυτοκίνητο.
Στόχος του νέου ΚΟΚ
Οι αλλαγές στο νέο ΚΟΚ τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Μεταφορών. Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες. Θα λειτουργήσει συνδυαστικά με τις νέες κάμερες που θα εγκατασταθούν στους δρόμους. Να σημειωθεί πως η εξόφληση του προστίμου θα πραγματοποιείται ψηφιακά, μέσω εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο του παραβάτη. Στόχος του νέου ΚΟΚ είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.
Πιο αυστηρές οι ποινές
Οι ποινές είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους. Αξίζει να τονιστεί πως για την παράβαση οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, προβλέπεται πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 3 μήνες και ποινή φυλάκισης 2 μηνών.
-Για παραβίαση STOP και κόκκινου σηματοδότη προβλέπεται πρόστιμο 700 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης.
-Το πρόστιμο για χρήση κινητού τηλεφώνου είναι 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση της άδειας οδήγησης.
-Το πρόστιμο για μη χρήση ζώνης – κράνους είναι 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση της άδειας οδήγησης.
Ειδικές ρυθμίσεις για πεζούς
Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως είναι οι περιπτώσεις πεζών, η μεταφορά παιδιών, κτλ., οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας. Στο νέο ΚΟΚ ορίζονται ειδικές ρυθμίσεις οι οποίες αφορούν τόσο τη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών του δρόμου απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.
Οι βασικές αλλαγές
Τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:
-Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
-Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
-Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
-Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
-Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
-Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
-Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
-Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
-Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).