Παρά τις έντονες αντιδράσεις των επαγγελματιών και τα αιτήματα για αναβολή σε υποχρεωτική εφαρμογή τίθεται από την 1η Ιουλίου το Ψηφιακό πελατολόγιο σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου. Συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια, πάρκινγκ, επιχειρήσεις ηχοσυστημάτων και ενοικιάσεων οχημάτων θα πρέπει να σκανάρουν, να αποστέλλουν και να δηλώνουν τα παραστατικά τους για να αποφύγουν το πρόστιμο. Από το Φθινόπωρο το μέτρο θα επεκταθεί σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο των εκδηλώσεων (γάμοι, βαπτίσεις, δεξιώσεις, πάρτι κτλ.).
«Χάνουν πολλά χρήματα από τα παράνομα συνεργεία»
Έντονες είναι οι αντιδράσεις στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Όπως επεσήμανε στο thesseconomy.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Αυτοκινήτων Νομού Θεσσαλονίκης Τάσος Σταυρίδης «ελέγχουν μόνο τα νόμιμα και λένε ότι τα νόμιμα συνεργεία φοροδιαφεύγουν και κλέβουν το κράτος μέσω της φοροδιαφυγής. Και στο κομμάτι της φοροδιαφυγής από τη στιγμή που έχει βγει το POS κι όλος ο κόσμος πληρώνει με κάρτα, το 60% τουλάχιστον αυτή τη στιγμή των πληρωμών σε όλα τα συνεργεία γίνεται με κάρτα. Πώς γίνεται να φοροδιαφεύγουν οι συνάδελφοι;», θέτει το ερώτημα ο κ. Σταυρίδης. Και ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Αυτοκινήτων Νομού Θεσσαλονίκης εξηγεί «ας ελέγξουν πρώτα τους ανθρώπους που έχουν τα παράνομα συνεργεία και παραβατούν και μετά ας έρθουν να ελέγξουν κι εμάς. Αυτό που θέλουμε από το κράτος είναι να μπει στη διαδικασία και να εντοπίσει τα παράνομα συνεργεία. Από αυτά χάνει πολλά χρήματα. Τα παράνομα συνεργεία που υπάρχουν κι είναι σωρηδόν έχουν μπει σε μια διαδικασία να τα ελέγξουν; Υπάρχουν πάρα πολλά παράνομα συνεργεία και το κόστος εξόδων τους είναι μηδενικό. Δεν πληρώνουν ασφαλιστικές ή φορολογικές εισφορές. Αυτά τα συνεργεία γιατί δεν βρίσκουν ένα τρόπο να τα ελέγξουν; Μετά να ελέγξουν τα νόμιμα και ο κύκλος να λειτουργήσει πιο σωστά. Πρέπει να βρουν τρόπους να ανακαλύψουν τα παράνομα συνεργεία» υπογραμμίζει.
Τί ζητούν οι μηχανικοί αυτοκινήτων
Από την 1η Ιουλίου έχει ανακοινωθεί από την ΑΑΔΕ πως είναι υποχρεωτική η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου στα συνεργεία. «Έχουμε στείλει κάποιες επιστολές διαμαρτυρίας στις αρμόδιες ομοσπονδίες που υπαγόμαστε και ζητάμε να αποσυρθεί το μέτρο. Αν δεν αποσυρθεί ζητάμε να βελτιωθεί και να δοθεί παράταση στον κόσμο για να μάθει αυτή την εφαρμογή» τονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Αυτοκινήτων Νομού Θεσσαλονίκης Τάσος Σταυρίδης.
Επιστολή στο υπουργό Οικονομικών
H Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) με επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και στον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή ζητούν την απόσυρση του μέτρου καθώς «όχι μόνο δεν διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους». Συγκεκριμένα, τα Επιμελητήρια κάνουν λόγο για περίπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες καθώς και για κενά και εμπλοκές στην εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου. Όπως αναφέρει η σχετική επιστολή «το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης».
Ο ΣΕΠΕ
Μάλιστα, ο ΣΕΠΕ τονίζει πως το δοκιμαστικό περιβάλλον που είχε δοθεί και οι τεχνικές προδιαγραφές του διαφέρουν από αυτές που ισχύουν μετά την απόφαση, γεγονός που προκαλεί σύγχυση. «Κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν θεωρούμε ότι θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διακίνηση ψηφιακών παραστατικών την 1η Ιουλίου και θεωρούμε τουλάχιστον άδικο να επιβληθούν πρόστιμα στους πελάτες μας» τονίζεται στην επιστολή.
Η διαδικασία
Η καταγραφή γίνεται ηλεκτρονικά και σε τέσσερα στάδια. Με την είσοδο του οχήματος σαρώνεται η πινακίδα και δημιουργείται εγγραφή στην πλατφόρμα με μοναδικό αριθμό. Κατά την παροχή της υπηρεσίας καταγράφονται τα επιμέρους στοιχεία, ενώ με την ολοκλήρωση της εργασίας δηλώνεται η έξοδος ή η επιστροφή του οχήματος. Στο τέλος, η εγγραφή συνδέεται με το σχετικό παραστατικό που εκδίδεται. Όλες οι κινήσεις γίνονται σε πραγματικό χρόνο και διασταυρώνονται με τα δεδομένα του myDATA. Η ΑΑΔΕ επικαλείται στοιχεία που δείχνουν υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής στον κλάδο: 67% στα συνεργεία, 60% στα πλυντήρια και 41% στα πάρκινγκ. Όπως αναφέρει, κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης εντοπίστηκαν σημαντικές τεχνικές δυσκολίες, ελλείψεις στην υποστήριξη και ασυμβατότητες με το υπάρχον λογισμικό πολλών μικρών επιχειρήσεων. Προειδοποιούν ότι αν το μέτρο δεν εφαρμοστεί σωστά κινδυνεύει να εξελιχθεί σε δυσλειτουργική πλατφόρμα που τιμωρεί τον επαγγελματία για τεχνικά λάθη.
Από το μέτρο εξαιρούνται:
-Επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (financial leasing).
-Επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας (καταλαμβάνονται και περιπτώσεις που αποκτά δικαίωμα λήψης υπηρεσίας και το παραστατικό εκδίδεται με την έναρξη αυτής, πάντα με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης).
-Η καταγραφή εργασιών που λαμβάνουν χώρα από συνεργεία των οντοτήτων πώλησης καινούριων αυτοκινήτων, οι οποίες απαιτούνται για να κινηθούν τα καινούργια αυτοκίνητα και να παραδοθούν καθ’ όλα έτοιμα στους αγοραστές (π.χ. αποκήρωση).
-Η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης σε κατόχους οχημάτων, από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση των θέσεων δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο κ.λπ.), ο δε κάτοχος του οχήματος μισθώνει το χώρο με συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια και διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.
-Η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον εισάγονται στην εγκατάσταση της υπόχρεης οντότητας άνευ του οχήματος που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).
-Η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.
-Η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και επισκευής οχημάτων επί του τόπου της βλάβης ή σε άλλο υποδεικνυόμενο σημείο.