Friday , 19 April 2024

Το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ συμμετέχει ενεργά στη δημιουργία υποδομών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Του Ευάγγελου Μπεκιάρη, Διευθυντή ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ

Αναγνωρίζοντας τα πλεονεκτήματα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, συγκριτικά με τα συμβατικά και εκμεταλλευόμενοι το νέο νομοθετικό πλαίσιο και την θέσπιση κινήτρων, πολλοί δήμοι της χώρας μας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων (λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, μικρά οχήματα αποκομιδής απορριμμάτων, κ.α.), αλλά και ανάπτυξη δημοτικού δικτύου φόρτισης. 

Το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) συμμετέχει συστηματικά στις εξελίξεις στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, μέσω ευρωπαϊκών και εθνικών ερευνητικών έργων αλλά και μελετών.

Αναφορικά με τις υποδομές φόρτισης, έχει αναπτύξει μεθοδολογία, στο πλαίσιο μελέτης που του ανατέθηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. για την ποσοτικοποίηση των ελάχιστα απαιτούμενων υποδομών φόρτισης σε εθνικό επίπεδο, με στόχο να δημιουργηθεί στη χώρα ένα δίκτυο ικανό να εξυπηρετήσει τη βασική μελλοντική ζήτηση για αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις.

Η μεθοδολογία της ανάλυσης διακρίνεται σε δύο κύριες κατηγορίες, αναλόγως του τύπου των σταθμών φόρτισης, με τους σταθμούς ημιταχείας φόρτισης να εξυπηρετούν πρωτίστως αστικές μετακινήσεις και τους σταθμούς ταχείας φόρτισης να εξυπηρετούν, τόσο υπεραστικές μετακινήσεις, όσο και ανάγκες για άμεση φόρτιση εντός αστικών περιοχών.

Η μεθοδολογία αυτή εφαρμόστηκε στο πλαίσιο της μελέτης για την ηπειρωτική Ελλάδα, προσδιορίζοντας το πλήθος των φορτιστών που απαιτούνται τόσο σε κάθε δήμο όσο και στο κύριο εθνικό οδικό δίκτυο.

Επιπλέον, το ΙΜΕΤ έχει αναπτύξει μεθοδολογία για την χωροθέτηση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε αστικές περιοχές.

Η μεθοδολογία χωροθέτησης ουσιαστικά αποτελεί το επόμενο βήμα από τη μεθοδολογία ποσοτικοποίησης καθώς επιδιώκει την επ’ ακριβώς εύρεση των σημείων στα οποία θα πρέπει να εγκατασταθούν σταθμοί φόρτισης εντός των ορίων ενός δήμου ή μίας πόλης.

Η μεθοδολογία αυτή βασίζεται στην εκτίμηση της ζήτησης για μετακινήσεις εντός της υπό εξέταση αστικής περιοχής, αντικείμενο το οποίο αποτελεί έναν από τους τομείς εξειδίκευσης του Ινστιτούτου.

Η μεθοδολογία αυτή εφαρμόστηκε για ερευνητικούς σκοπούς για το δήμο Θεσσαλονίκης, για τον οποίο το ΙΜΕΤ συστηματικά συλλέγει πλήθος κυκλοφοριακών δεδομένων από διαφορετικές πηγές και με κατάλληλες παραμετροποιήσεις μπορεί να εφαρμοστεί και για άλλους δήμους.

Τέλος, το ΙΜΕΤ υποστηρίζει φορείς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για την προετοιμασία και ωρίμανση έργων ένταξης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους και ιδιωτικούς στόλους (ηλεκτρικά λεωφορεία, ηλεκτρικά ταξί, ηλεκτρικοί εμπορευματικοί στόλοι, απορριμματοφόρα, κλπ.). 

Στο πλαίσιο των ερευνητικών του δραστηριοτήτων, το Ινστιτούτο προωθεί στο άμεσο μέλλον την ανάπτυξη ερευνητικών υποδομών και Κέντρου Αριστείας για την πιστοποίηση ηλεκτρικών οχημάτων και δικύκλων και την ανάπτυξη ικανοτήτων για την υποστήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων που θα αποτελέσουν τη γενικευμένη εικόνα των οχημάτων στο εγγύς μέλλον (έρευνα σε συνεργασία με εταιρίες, εκτίμηση επιπτώσεων από χρήση ηλεκτρικών στόλων, ικανότητες σε τεχνικούς κλάδους για συντήρηση ηλεκτρικών οχημάτων, κλπ.).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *