Παραδίδεται σήμερα στους Θεσσαλονικείς μετά από 21 χρόνια αναμονής το μετρό που αναμένεται να αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 12.00 το μεσημέρι στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι οποίοι εντυπωσιάστηκαν κατά την ξενάγησή τους χθες στο σταθμό Βενιζέλου.
Σταθμός Βενιζέλου: «Μοναδικό έργο τέχνης»
Απίστευτο» χαρακτήρισε, χθες το απόγευμα, κατά την επίσκεψή της και την ξενάγησή της, το σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Δίπλα της, ο πρωθυπουργός είπε προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη που έκανε την ξενάγηση: «Κάνατε κάτι μοναδικό. Είναι πραγματικά μοναδικό τεχνικό έργο το οποίο αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης και είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης» δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς από αύριο θα έχουν τη δυνατότητα να δουν αυτόν τον σταθμό και να αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια η οποία έγινε από όλες τις υπηρεσίες ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και Μετρό». Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την κατανόηση του για την ταλαιπωρία που υπέστη η Θεσσαλονίκη από την ιστορία του Μετρό, για να προσθέσει: «Σήμερα, όμως, κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό τεχνικό έργο παραδίδεται στους πολίτες».
Αρχαιολογικός χώρος 1.260 τ.μ.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός περπάτησαν στη ρωμαϊκή λεωφόρο Decumanus Maximous της Θεσσαλονίκης, καθώς η υπουργός Πολιτισμού τους ξεναγούσε δίνοντας πληροφορίες για τις δραστηριότητες των κατοίκων εκείνης της εποχής. Η ξενάγηση έγινε σε έναν αρχαιολογικό χώρο έκτασης 1.260 τετραγωνικών μέτρων, που όμως -όπως τόνισε η κ. Μενδώνη, ανασκάφηκαν, μελετήθηκαν, αποσπάστηκαν προσωρινά, συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως οι ορατές αρχαιότητες, επιπλέον 2.300 τ.μ. αρχαιοτήτων.
«Πρόκειται για τις υποκείμενες φάσεις της ρωμαϊκής και της ελληνιστικής Θεσσαλονίκης. Σήμερα στο σταθμό Βενιζέλου έχουμε ένα πανόραμα των παλαιότερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης από τα ελληνιστικά χρόνια, τεκμηριώνοντας την ίδρυση Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 316 π.Χ. και την ανάπτυξή της στα πεδινά και προς τη θάλασσα» είπε στην εισαγωγή της η υπουργός Πολιτισμού. Η Λίνα Μενδώνη δήλωσε κατηγορηματικά στην ξενάγησή της ότι «απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500 τετραγωνικών μέτρων αρχαιοτήτων δεν έχει ξαναγίνει» και ότι «η Θεσσαλονίκη μπορεί να σεμνύνεται για κάτι μοναδικό: Για έναν αναπεπταμένο αρχαιολογικό χώρο, ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό κοινωφελές έργο, αλλά και έναν αρχαιολογικό χώρο που εντάσσεται οργανικά στην καθημερινότητα των πολιτών».
Το μετρό σε λειτουργία
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει:
-13 σύγχρονους Σταθμούς,
-9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
-18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
-μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
-αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
-σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς. Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περίπου 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία. Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.
Τα εισιτήρια
Μετά την ολιγοήμερη περίοδο (τεσσάρων ημερών) των δωρεάν μετακινήσεων η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Οι συρμοί
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει έξι βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών. Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η συχνότητα θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Την Παρασκευή και το Σάββατο, το μετρό θα λειτουργεί μέχρι τις 02.00 π.μ. ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης. Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων θα μπορούν να επιβιβάζονται μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα ειδικά καλάθια που διατίθενται στο εμπόριο. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφών και ποτών καθώς δεν θα υπάρχουν καλάθια απορριμμάτων για λόγους ασφαλείας.