Σχεδόν καθημερινοί είναι οι έλεγχοι αστυνομικών των διευθύνσεων Άμεσης Δράσης και Τροχαίας της Θεσσαλονίκης σε δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος αλλά και οι συλλήψεις για άτομα που καταλαμβάνονται να οδηγούν χωρίς δίπλωμα και υπό την επήρεια μέθης. Σύμφωνα με στοιχεία της αστυνομίας, το φαινόμενο της οδήγησης χωρίς δίπλωμα παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις καθώς μόλις χθες, 2 Απριλίου 2025, οι άνδρες της αστυνομίας μέσα σε 24 ώρες συνέλαβαν συνολικά έντεκα 11 άτομα που οδηγούσαν χωρίς δίπλωμα και ένα άτομο για οδήγηση υπό την επήρεια μέθης.
Σοκάρουν τα στοιχεία
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., το 2023 καταγράφηκαν 3.831 περιπτώσεις οδηγών χωρίς δίπλωμα. Το 2024 ο αριθμός αυξήθηκε σημαντικά, φτάνοντας τις 5.231 παραβάσεις, ενώ το 2025, αν και διανύουμε μόλις τους πρώτους μήνες του έτους, έχουν ήδη καταγραφεί 394 περιπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε έναν μήνα, τον μήνα Μάρτιο, συνολικά 258 άτομα συνελήφθησαν να οδηγούν στη Θεσσαλονίκη χωρίς δίπλωμα, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης. Το 2024 στο νομό Θεσσαλονίκης καταγράφηκαν περίπου 4.500 περιπτώσεις οδηγών που κυκλοφορούσαν χωρίς δίπλωμα.
Θεσσαλονίκη: 258 οδηγοί χωρίς δίπλωμα σ’ έναν μήνα
Το πρόβλημα της οδήγησης χωρίς δίπλωμα στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μάστιγα. Οι άνδρες της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης αποσκοπώντας στη διευκόλυνση και προστασία του συνόλου των χρηστών των οδικών δικτύων, στην τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων διενεργούν συστηματικά ελέγχους σε διάφορες περιοχές της πόλης. Παρά τις αυστηρές κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος, χιλιάδες οδηγοί εξακολουθούν να κινούνται στους δρόμους της Θεσσαλονίκης χωρίς την απαραίτητη άδεια, δημιουργώντας σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε έναν μήνα, τον μήνα Μάρτιο, συνολικά 258 άτομα συνελήφθησαν από τις δυνάμεις της Τροχαίας να οδηγούν στη Θεσσαλονίκη χωρίς δίπλωμα, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης. Σύμφωνα με πληροφορίες της τροχαίας «το φαινόμενο δεν είναι τωρινό. Είχαμε πάντα κλιμάκια στους δρόμους για ελέγχους που έδειχναν το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα. Δεκάδες οδηγοί κυκλοφορούσαν αλλά και κυκλοφορούν στους δρόμους και σήμερα χωρίς δίπλωμα. Απλά πλέον οι ανακοινώσεις είναι καθημερινές».
Αιτίες τροχαίων δυστυχημάτων
Πολύ συχνά κάποιοι από αυτούς εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα ή και δυστυχήματα, όπως για παράδειγμα ο 60χρονος οδηγός που στις 28 Μαρτίου 2025 «βύθισε» στο πένθος μια οικογένεια με τον θάνατο της 50χρονης γυναίκας, μητέρας δυο παιδιών, στον Λαγκαδά της Θεσσαλονίκης. Όπως διαπιστώθηκε, ο ίδιος είχε συλληφθεί άλλες δυο φορές να οδηγεί χωρίς δίπλωμα. Μάλιστα τον Ιούνιο του 2024 το δίπλωμα του είχε αφαιρεθεί για 5 χρόνια, αλλά αυτός εξακολουθούσε να οδηγεί έως ότου ξανασυνελήφθη τον Αύγουστο όπου και του επιβλήθηκε ποινή αφαίρεσης για 10 χρόνια. Όμως, συνέχιζε να παίρνει το αυτοκίνητό του και να οδηγεί μεθυσμένος, με αποτέλεσμα πριν από λίγες μέρες να προκαλέσει το τραγικό τροχαίο με την άτυχη Χαρά, που έτυχε να βρεθεί στον δρόμο του. Στις 8 Μαρτίου 2025 αστυνομικοί σε έλεγχο που έκαναν συνέλαβαν συνολικά έξι άτομα, που εντοπίστηκαν να οδηγούν χωρίς δίπλωμα οδήγησης και τρία ακόμη άτομα που οδηγούσαν υπό την επήρεια μέθης, εκ των οποίων το ένα ενεπλάκη και σε τροχαίο ατύχημα υλικών ζημιών. Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν εισαγγελέα.
Το προφίλ των οδηγών χωρίς δίπλωμα
Συνήθως το προφίλ των οδηγών που πιάνονται στα «πράσα» να οδηγούν χωρίς δίπλωμα είναι νέοι ηλικίας μέχρι 30 χρόνων και εντοπίζονται το απόγευμα και το βράδυ. Άξια αναφοράς όμως είναι και η σύλληψη 74χρονου οδηγού σχολικού λεωφορείου στο Καλοχώρι. Στις 20 Οκτωβρίου του 2024 σε τυχαίο έλεγχο της ομάδας ΟΕΠΤΑ της Τροχαίας Θεσσαλονίκης συνελήφθη ο οδηγός του σχολικού λεωφορείου καθώς μετέφερε μαθητές χωρίς να έχει δίπλωμα. Ο ηλικιωμένος μετέφερε δεκάδες παιδιά του δημοτικού σε δημόσιο σχολικό συγκρότημα της περιοχής. Την στιγμή του ελέγχου αποβίβαζε τους μαθητές από το σχολικό λεωφορείο. Ο 74χρονος σύμφωνα με πληροφορίες, δεν είχε επαγγελματικό δίπλωμα για να οδηγεί το σχολικό, αλλά και σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν μπορούσε να οδηγεί σχολικό λεωφορείο καθώς οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το όριο ηλικίας των 65 ετών.
Ο ΚΟΚ
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ παράβαση αποτελεί ακόμη και το γεγονός να έχεις ξεχάσει το δίπλωμα στο σπίτι σου. Ωστόσο, το μην έχεις καθόλου ή να κυκλοφορείς αφού σου έχει αφαιρεθεί, είναι κάτι που δεν συγχωρούν ούτε… οι ασφαλιστικές εταιρείες. Όσοι συλλαμβάνονται να οδηγούν αυτοκίνητο χωρίς δίπλωμα οδήγησης έρχονται αντιμέτωποι με χρηματικό πρόστιμο που μπορεί να φτάσει έως τα 700 ευρώ. Εκτός του χρηματικού προστίμου, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος για ένα μήνα. Αντίστοιχα, για όσους οδηγούν μοτοσικλέτα χωρίς το αντίστοιχης κατηγορίας δίπλωμα, το χρηματικό πρόστιμο που τους επιβάλλεται είναι 500 ευρώ, ενώ και σε αυτή την περίπτωση για ένα μήνα αφαιρούνται και τα στοιχεία κυκλοφορίας του δικύκλου.