«Λουκέτα», άδεια μαγαζιά ερημώνουν το ιστορικό εμπορικό κέντρο των Τρικάλων καθώς «από την αρχή της χρονιάς δεν ξεκίνησε καλά η κίνηση στην αγορά της πόλης. Είναι εμφανές το πρόβλημα της οικονομικής αδυναμίας στη ζωή των πελατών μας. Και ο κάθε μήνας επιβεβαιώνει τις πεποιθήσεις μας. Μήνα με το μήνα φαίνεται ότι είμαστε σταθερά 15%-20% κάτω κι αυτό λειτουργεί σαν αλυσίδα. Αυτό χτυπά την τοπική λιανική αγορά, τη χονδρική. Είναι κύκλος και δεν θα σταματήσει εδώ», υπογράμμισε στο thesseconomy.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Τρικάλων (ΕΣΤ) Χρήστος Μπλουγούρας. Με την κατάσταση «προβληματισμένος θα έλεγα ότι είμαι περισσότερο» δήλωσε στο thesseconomy.gr ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Τρικάλων Χρήστος Κρητικός . Και πρόσθεσε «βλέπουμε σίγουρα ότι ο τρόπος που γινόταν μέχρι τώρα το εμπόριο, ο τρόπος που λειτουργούσαν τα καταστήματα βλέπουμε ότι αλλάζει».
Πρόεδρος ΕΣΤ: «Στροφή του μοντέλου κατανάλωσης»
Για τις αιτίες της εικόνας που επικρατεί στην αγορά της πόλης ο πρόεδρος του ΕΣΤ κ. Μπλουγούρας επεσήμανε ότι «όλη αυτή η εικόνα οφείλεται στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών. Έχουν αυξηθεί οι δαπάνες για τη στέγαση, για την ενέργεια και για τις βασικές ανάγκες, τα είδη που ψωνίζει ο κόσμος από το σούπερ μάρκετ, οπότε τα υπόλοιπα έσοδα, αν μένουν, είναι μειωμένα κατά πολύ έως ελάχιστα για να ψωνίσουν από την τοπική αγορά και από τα καταστήματα. Υπάρχουν όμως κι άλλες αιτίες. Βλέπουμε τη στροφή του μοντέλου κατανάλωσης . Βλέπουμε όλους τους πελάτες μας γενικά μετά την πανδημία να δίνουν περισσότερη σημασία κι αρκετά περισσότερα χρήματα στην αναψυχή τους. Δηλαδή στο χώρο της εστίασης, επίσης διαθέτουν περισσότερα χρήματα για εκδρομές. Αυτό το βλέπουμε και στην περιοχή μας. Εμείς δεν είμαστε καθαρά τουριστικός προορισμός, έχουμε θεματικό προορισμό το χειμώνα με τον ‘Μύλο των Ξωτικών’, αλλά βλέπουμε ότι τα σαββατοκύριακά μας έχουμε κόσμο. Όμως βλέπουμε ότι γεμίζουν τα καταστήματα εστίασης αλλά δεν βλέπουμε μια αντίστοιχη κίνηση στην αγορά.
Οι δύο αγορές των Τρικάλων – Το ιστορικό εμπορικό Κέντρο
Όπως διευκρίνισε ο αντιπρόεδρος του ΕΣΤ Χρήστος Κρητικός «η πόλη έχει δύο αγορές. Το ποτάμι που διασχίζει τα Τρίκαλα έχει από τη μία πλευρά το ιστορικό εμπορικό κέντρο και από την άλλη πλευρά βρίσκεται το εμπορικό κέντρο που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία 20 χρόνια». Ο πρόεδρος κ. Μπλουγούρας αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπάρχουν «στο ιστορικό εμπορικό κέντρο, αυτό που παραδοσιακά για χρόνια κράταγε τις τοπικές επιχειρήσεις κι όπου χρόνο με το χρόνο δείχνει ότι δεν μπορεί να κρατηθεί αν συνεχιστούν έτσι τα πράγματα. Έχουμε κλεισίματα επιχειρήσεων συνεχώς. Είναι πάρα πολλά τα καταστήματα που έχουν κλείσει και δυστυχώς δεν ξαναανοίγουν. Στο ιστορικό εμπορικό κέντρο οι κλειστές επιχειρήσεις είναι εδώ και πολύ καιρό και αντιστοιχούν στο 50%. Δηλαδή το 50% των καταστημάτων της περιοχής είναι ανοικτά και το υπόλοιπο 50% κλειστά. Φθίνει το εμπόριο στο ιστορικό κέντρο. Ενώ η εικόνα του κέντρου το οποίο είναι συνυφασμένο με τις καφετέριες και με την εστίαση φαίνεται ότι ισορροπεί με το άνοιγμα και το κλείσιμο καταστημάτων», υπογράμμισε.
Οι «πληγές» του «Ντάνιελ
Ο πρόεδρος του ΕΣΤ δεν παρέλειψε ν’ αναφερθεί και στις… πληγές που άφησε ο «Ντάνιελ». «Το χαρακτηριστικό της εμπορικής αγοράς των Τρικάλων είναι ότι ο εμπορικός κόσμος αλλά και όλος ο πληθυσμός της Θεσσαλίας είναι επιβαρυμένος από τις καταστροφές του ‘Ντάνιελ’ που πίεσαν ακόμη περισσότερο τα εισοδήματα των καταναλωτών, καθώς πολλοί πελάτες μας που κατοικούν στα χωριά, που πλημμυρίσανε, ο προσανατολισμός στα ψώνια τους είναι συγκεκριμένος. Είναι να φτιάξουν τα σπίτια τους πρώτα και μετά ακολουθούν όλα τα άλλα», είπε χαρακτηριστικά.
«Μειωμένο το διαθέσιμο εισόδημα»
Για ένα δύσκολο χειμώνα μίλησε και ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Τρικάλων ο οποίος ανέφερε ότι τα Τρίκαλα «λόγω του ‘Μύλου των Ξωτικών’ είναι στο επίκεντρο της τουριστικής κίνησης τους χειμερινούς μήνες. Με τις συζητήσεις που κάνουμε με τους εμπόρους καθημερινά στις συναντήσεις βλέπουμε ότι υπάρχει ένα μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα στον καταναλωτή για αγορές στα καταστήματα». Αναφερόμενος στο ιστορικό εμπορικό κέντρο της πόλης υπογράμμισε ότι «τα προβλήματα εκεί είναι ακόμη μεγαλύτερα γιατί το κύριο ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι από την άλλη πλευρά της πόλης. Δύσκολα βλέπουμε άδεια μαγαζιά σε κεντρικά σημεία. Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχει το ιστορικό εμπορικό κέντρο κι όταν φεύγουμε από το κέντρο της πόλης. Στο ιστορικό εμπορικό κέντρο βλέπουμε ότι κλείνουν μαγαζιά, είναι οι πιο μικρές επιχειρήσεις. Δεν έχουν πάει καθόλου αλυσίδες προς τα εκεί. Οπότε είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα. Επίσης είχαμε τον ‘Ντάνιελ’ με μεγάλες καταστροφές. Επειδή όπως ο άνθρωπος είναι προσαρμοστικό ον βρίσκουμε σιγά-σιγά τον βηματισμό μας» πρόσθεσε.
«Πιο ενημερωμένος ο Έλληνας καταναλωτής- Έχει αλλάξει συνήθειες»
Ο κ. Χρήστος Κρητικός αναφερόμενος στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου επεσήμανε «έχουμε μεγάλη διείσδυση των ηλεκτρονικών καταστημάτων και δεν μιλάω μόνο για τις μεγάλες πλατφόρμες αλλά και τις μικρότερες επιχειρήσεις οι οποίες επενδύουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, οπότε αυξάνουν αυτομάτως την επιφάνεια για να πουλήσουν τα προϊόντα τους. Αλλά και ο Έλληνας καταναλωτής έχει αλλάξει συνήθειες. Είναι πολύ πιο ενημερωμένος. Έχει πολύ περισσότερες επιλογές γιατί από ένα κινητό ή από τον υπολογιστή του μπορεί να επισκεφτεί πληθώρα καταστημάτων ανά την Ελλάδα και τον κόσμο. Οπότε είναι πλέον και πιο ανταγωνιστικές οι συνθήκες. Πάντα όμως ισχύει ο γνώμονας της οικονομικής δυνατότητας που έχει. Σίγουρα αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θ’ αλλάξει το εμπόριο. Δεν μπορώ να πω ακόμη τον τρόπο. Πρέπει να δούμε πώς θα αντεπεξέλθουμε με τα υπάρχοντα δεδομένα κι όχι με το πώς θα θέλαμε να είναι τα δεδομένα. Πρέπει να προσαρμοστούμε και να παλέψουμε με αυτά. Γενικά υπάρχει μια αναταραχή στην οικονομία που επηρεάζει σίγουρα και τον εμπορικό κόσμο σε μεγάλο βαθμό» υπογράμμισε με νόημα.