Wednesday , 1 May 2024

«Άνοιξη» επενδύσεων και έργων στην Αλεξανδρούπολη – Έργα και επενδύσεις πολλών εκατ. ευρώ

Η Αλεξανδρούπολη παίρνει τον κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια της Ευρώπης για την υποκατάσταση του ρωσικού αερίου. Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG θα τροφοδοτεί την ευρύτερη περιοχή.

Τέλος Απριλίου η λειτουργία του FSRU
Μέχρι το τέλος Απριλίου αναμένεται να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης, τη στιγμή που εισάγονται και αλλού στην Ευρώπη νέες πλωτές μονάδες σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία με στόχο την υποκατάσταση του ρωσικού αερίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ολοκληρώθηκε η δοκιμαστική φάση και τη σκυτάλη θα πάρει η εμπορική λειτουργία του έργου στις 30 Απριλίου. Το έργο χωροθετείται στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης και αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG FSRU) και ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης. Το πλοίο έχει μήκος περίπου 300 μέτρα, μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Σημειώνεται ότι το FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.
Ενεργειακός κόμβος
Ειδικότερα, το έργο έχει ήδη «κλειδώσει» το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών καθώς έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρείες. Το έργο, ύψους 380 εκατ. ευρώ, ισχυροποιεί σημαντικά τη θέση της χώρας ως ενεργειακού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή, στέλνοντας φυσικό αέριο στα Βαλκάνια. Υπενθυμίζεται ότι μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).
Το έργο
Το έργο χωροθετείται στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης και αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG FSRU) και ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης. Το πλοίο έχει μήκος περίπου 300 μέτρα, μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Σημειώνεται ότι το FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.

Εγκρίθηκε νέα επένδυση για φωτοβολταϊκά
Εγκρίθηκε νέα επένδυση για φωτοβολταϊκά στην Αλεξανδρούπολη. Αναλυτικά, έγκριση περιβαλλοντικών όρων έλαβε το έργο για την κατασκευή και λειτουργία φωτοβολταïκού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 11,277MW και των συνοδών του έργων, στη θέση «ΚΑΒΗΣΣΟΣ», του δήμου Αλεξανδρούπολης της Π.Ε. Έβρου. Φορέας του έργου είναι η εταιρεία «Heliopolis 6 Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία».
Το έργο
Το έργο αφορά την κατασκευή και λειτουργία ενός φωτοβολταϊκού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 11,277MW στη θέση «ΚΑΒΗΣΣΟΣ» που εμπίπτει εντός των ορίων των Δημοτικών Κοινοτήτων Φερών και Τριφυλλίου της Δ.Ε. Φερών, του δήμου Αλεξανδρούπολης. Ο Φ/Β σταθμός προβλέπεται να εγκατασταθεί σε δέκα (10) αγροτεμάχια, τα οποία ενοποιούνται σε επτά διακριτά πολύγωνα, συνολικής έκτασης 134.457 στρέμματα. Ο σταθμός θα συνδεθεί μέσω υπόγειας γραμμής διασύνδεσης μήκους 7,26χλμ. στον νέο Υποσταθμό Ανύψωσης Τάσης 20/150kV «ΚΑΒΗΣΣΟΣ», ο οποίος έχει αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά με την υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις

Θαλάσσιος… κόμβος το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Για τη δυναμική και τον στόχο του λιμένα Αλεξανδρούπολης στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Χατζηκωνσταντίνου είπε ότι «τα τελευταία χρόνια, η Αλεξανδρούπολη, με ναυαρχίδα το λιμάνι, έχει γίνει γνωστή στα πέρατα του κόσμου. Υπάρχει ένα διεθνές ενδιαφέρον και απόδειξη είναι η παρουσία τόσων πρέσβεων και ξένων αντιπροσωπειών. Συγκεκριμένα όμως, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μια κομβική θέση σ’ αυτή την ανάδειξη της πόλης, γιατί αποτελεί πλέον τον κόμβο τον εμπορικό, τον γεωστρατηγικό, γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται μια καινούρια γεωγραφία σε όλη την Ευρώπη. Υπάρχει μια πιο καινούρια έκδοση των διευρωπαϊκών δικτύων, η οποία σαν κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ το καλοκαίρι και περιλαμβάνει τον κάθετο διάδρομο από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τη Βόρεια και τη Μαύρη Θάλασσα και έχει συμπεριλάβει και ως χώρες – εκτός από τις ευρωπαϊκές χώρες που διασχίζει – και τις υποψήφιες χώρες που είναι η Μολδαβία και η Ουκρανία. ‘Αρα, στη διαδρομή αυτή της διασύνδεσης της κεντρικής Ευρώπης και της Βόρειας Θάλασσας και της Μαύρης Θάλασσας με το Αιγαίο, ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης είναι κομβικός».

Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου
Ακόμα ένα σημαντικό ενεργειακό έργο στην περιοχή της Θράκης είναι η διπλή εργολαβία που επεκτείνει το δίκτυο φυσικού αερίου στις τρεις μεγάλες πόλεις της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής και της Ξάνθης από την ΔΕΔΑ. Η πρώτη εργολαβία αφορά την επέκταση του φυσικού αερίου σε Αλεξανδρούπολη-Κομοτηνή. Ανάδοχος του έργου είναι η ΑΒΑΞ και τα έργα είναι σε τελική φάση. Τα δύο έργα έχουν προϋπολογισμό περίπου 40 εκατ. ευρώ. Με τα έργα οι μεγάλες πόλεις της Θράκης θα έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο έχοντας πλέον μεγαλύτερες επιλογής στην τροφοδότηση οικιών, επιχειρήσεων και βιομηχανιών.

Άλλα τρία έργα στα… σκαριά
Εκτός από τα έργα που ήδη βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, η περιοχή έχει ακόμα τρία έργα στο μέλλον. Πρόκειται για σιδηροδρομικά και κτιριακά έργα. Βάσει του πλάνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να υλοποιηθούν δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα. Το πρώτο έργο είναι η αναβάθμιση της μονής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Υπάρχει διαγωνισμός σε εξέλιξη από το 2022 και αναμένεται η πορεία του. Αναθέτουσα αρχή και στα δύο έργα είναι η ΕΡΓΟΣΕ. Το άλλο είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Καβάλα-Ξάνθη μήκους 37 χιλιομέτρων.
Οι φοιτητικές εστίες
Τέλος για το έργο σχετικά με τις φοιτητικές εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει από το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος. Το Πανεπιστήμιο Θράκης «απλώνεται» σε τέσσερις πόλεις και αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται να δημιουργηθούν ταυτόχρονα υποδομές σε διαφορετικές περιοχές. Δηλαδή στην Αλεξανδρούπολη τέσσερα κτίρια φοιτητικών εστιών και στην Κομοτηνή άλλα δύο κτίρια φοιτητικών εστιών. Επίσης περιλαμβάνεται η κατασκευή μιας νέας Κεντρικής Βιβλιοθήκης/Αναγνωστήριο (κεντρικό κτίριο που θα συστεγάζει τη βιβλιοθήκη, αναγνωστήριο και διάφορους χώρους εκδηλώσεων, 6.000 τ.μ., 17.000 τ.μ. συνολικό εμβαδόν χώρων).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *